Friss topikok

  • Tyto Alba: " egyszerűbb lenne csupán annyit tenni, hogy az adókat kizárólag a bevételek tényleges beérkezése ... (2014.07.06. 19:46) a vállalkozó alvállakozójának embere
  • Vegaaa: jó az ötlet, csak semmi értelme. 6 éve dolgozok logisztikai területen, és ha tudnátok milyen agyha... (2014.01.06. 18:26) Erős, erősebb, még erősebb...
  • Secnir: \bbox[red] valami \bbox[blue] másvalami (2013.10.15. 13:58) Kresz módosítás 02
  • vero: akik rendszeresen piásan vezetnek és esetleg balesetet okoznak jellemzően kb. letojják, hogy bevo... (2012.07.16. 22:30) Inni vagy nem inni?
  • Ugyandehogy (törölt): érdekes felvetés... valami szubszidiáris tényállással ilyenkor nem lehet operálni...? (2012.05.16. 09:58) Erőszak? Házon belül?

Linkblog

Kresz módosítás 01

2011.03.01. 15:16 | Secnir | 7 komment

Címkék: autó kresz sebesség

Személyes kedvencem a KRESZ, melyet csak toldoznak, foldoznak, mindig az adott társadalmi nyomásnak megfelelően (értsd, tömegbaleset van, akkor azért, stb.).
Függhet a módosítás a csillagok állásától, mely párt van kormányon, mely lobbi találja be éppen az aktuális kormányt. Persze csak az igazán érdekes, logikus szabályozások maradnak ki belőle...
Íme az első:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet

a közúti közlekedés szabályairól
A járművek forgalmára vonatkozó tilalmi jelzőtáblák

14. §, [...]
d) „Sebességkorlátozás” (30. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos.

és körülbelül ennyi a jogszabály, amely a járművek sebességkorlátozására vonatkozik.
De nem. Van még egy:

Sebesség

26. § [...]
amely meghatározza a különböző járművek maximális sebsségét.

Gyönyörű.
De akkor mi itt a probléma?
A következő: a minimumsebességek. A KRESZben csak egy példa van: 40 km/h. Azonban közúton (autópályán) gyakorta találkozni kisebb sebességhatárokkal is.
30. 20.
Néhol 5.
Ami betarthatatlan az autósok számára. Az én autóm (ami nem a mi autónk) mérőműszere 20-tól indul, de olyan 30-tól mutat valós értéket. Betartható így vajon mondjuk a 10-es tábla?


Törvénymódosító javaslat:
a KRESZben legyen meghatározva, hogy gépjárművek számára a lehetséges legkisebb korlátozó tábla:
Autópályán 60 km/h
Autóúton 50 km/h
Lakott területen kívül 50 km/h
Lakott területen belül 30 km/h.
Amennyiben ennél kisebb korlátozó sebességre van szükség, ott teljes útzárat kell elrendelni.


hozzászólnál?

A bejegyzés trackback címe:

https://torvenykezes.blog.hu/api/trackback/id/tr692701464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Avatar 2011.05.26. 14:25:46

Minimum sebességet nem értelmes előírni, hiszen akkor mindenki törvényt sért, aki éppen megáll mondjuk leparkolni, elsőbbséget ad a kereszteződésben, baleset elkerülése érdekében fékez, stb. Valamint ezzel a szabállyal lényegében megtiltanád a smkp-k városon kívüli közlekedését (hivatalosan max 45-tel mehet), valamint a mezőgazdasági és egyéb lassú járművek közlekedését is. Nem csak az autóknak vannak ám az utak!
Ráadásul ha lenne minimum sebesség, akkor egy lakott területen kívül lévő útfelújítás esetén a 40-es maximum tábla mellett új minimumot is ki kéne táblázni, mert különben önellentmondás, hogy minimum 50, de max 20 a megengedett az adott szakaszon. Meg van jópár olyan minőségű út (kátyús aszfaltozott, vagy éppen földút) ahol hülye lenne az ember minimum 50-nel menni.
Nincs minimum sebesség, az autóvezetőnek képesnek kell lenni elviselni, ha tötymörögni kell egy ideig, és ki kell tudni várni, amíg szabályos módon és biztonságosan előzhet. Aki erre nem képes, az adja le a jogsiját...

Secnir 2011.05.26. 14:43:26

@Avatar:
akkor lehet, hogy félreérhető voltam.
a gondom nem azzal van, hogy hol mekkora a minimum sebesség, hanem az, hogy az ezt korlátozó táblák nem veszik figyelembe a minmumsebesség mérhetőségét.
tehát ha az én autóm jelesen és helyesen csak minimum 30-at tud kijelezni, mint sebességet, 0 és 30 között csak "találgat", akkor hogyan tartsam be mondjuk az 5 km/h-s korlátozást? honnan tudom, hogy nem 12-vel megyek (ami már azt jelenti, hogy ugrik a jogsi)

Secnir 2011.05.26. 14:44:53

@Avatar:
de nem, nem voltam félreérthető, most olvasom:
"a KRESZben legyen meghatározva, hogy gépjárművek számára a lehetséges legkisebb korlátozó tábla" mekkora legyen. tehát ne legyen 5, 15, 20 km/h sebességlimit, mert azt autó nem tudja mérni.

Avatar 2011.05.26. 18:23:15

@Secnir: Ez amolyan egyéni szoc probléma, hogy az autód mit tud mérni. Asszem vannak olyan SMKP-k amin egyáltalán nincs sebességmérő készülék, de ha kinn van a 10-es tábla, az rájuk is vonatkozik.
5 km/h ~ séta, 10 ~ kocogás, 20 ~ futás; ezekhez képest kell becsülnöd, ha mérni nem tudod.

9mmPara 2011.10.06. 10:22:00

A KRESZ nekem is kedvencem, bár korántsem tartom olyan rossznak, mint a köznép nagy része.
A javaslattal kapcsolatban két megjegyzést tennék:
1, az, hogy milyen táblák (közúti jelzések, stb.) létezhessenek, egyáltalán nem a KRESZ témaköre. Abban az szerepel, hogy a közlekedőkre (gyalogostól buszvezetőig) milyen szabályok vonatkoznak. Ami szabály ott szerepel, annak megfelelően kell eljárni és pont. A táblák kitalálása és kihelyezése más téma.

2, extrém sebességkorlátozó táblák mint az 5-10 km/h általában most is céges telephelyeken, nagy parkolókban és hasonló helyeken vannak kitéve, ahol általában se hely, se mód nincs trafizásra, így Avatarral egyetértve: egy járművezetőnek képesnek kell lennie megbecsülnie a járműve sebességét, másrészt ne a kocsi ócska műszere határozza már meg a

bónuszmegjegyzés: ha nem bonyolítaná még jobban a dolgokat, én a piros körös és telekék sebességtábla mellé bevezetnék egy (talán zöld körös) "javasolt maximális sebesség" jelzést is. Ugyanis most azokat a helyeket, ahol a hatóság úgy gondolja, hogy szűkebb a kanyar, mint ami kilencvennel vehető, piroskörös TILTÓ táblát kénytelen elhelyezni, miközben nagyjából lesz...ja, hogy ott valójában ki mennyivel hasít. Ha összetöri magát, úgyis megállapítják, hogy "nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel", meg is büntetik a szerencsétlent és kész. Tehát hoznak egy tiltó rendelkezést, de a betartását eszük ágában sincs ellenőrizni. Szerintem ez rossz hatással van az önkéntes jogkövetésre.

Avatar 2011.10.06. 11:23:36

@9mmPara: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Itt láthatod, hogy a kreszben benne vannak a táblák is, hiszen ezek adnak a közlekedőknek információt, hogy az adott szakaszon mit kell betartani. Új táblákat a kresz módosításával lehet felvenni.

Ahol a hatóság nem akar sebességkorlátozást a kanyar miatt, ott simán kirak egy "Veszélyes útkanyarulat" táblát, és rád van bízva, hogy a kocsiddal mennyivel mered bevenni. Ha sportos verdád van, és jól tapad, mehetsz a kanyarban 90-nel, ha meg egy dugig tömött furgonnal jössz, lehet, hogy csak 60-nak biztonságos. A sofőr dolga megítélni, és ha összetöri magát, az bizony az ő felelőssége. Az utakat nem lehet úgy építeni, hogy minden járművel minden kanyar 90-nel bevehető legyen...
Ahol egy kanyar előtt sebességkorlátozó táblát raknak ki, annak általában komoly oka van, persze egy jó bömössel gyorsabban is lehetne ott menni, dehát az egyenesekben is tudnánk gyorsabban menni, mint 90, mégis van korlát.

9mmPara 2011.10.07. 10:20:46

@Avatar: Tudom, hogy a KRESZ-ben szerepelnek a táblák, meg az összes közúti jelzés, hadonászó rendőr inkluzíve. De Secnir javaslata az, hogy tegyék bele: nem szabad 30-nál kisebb korlátozó táblát KITENNI. Erre mondom én, hogy ez nem KRESZ hatáskör, mert a KRESZ a közlekedésre és nem a közlekedés szabályozására vonatkozik.

más: "Ahol a hatóság nem akar sebességkorlátozást a kanyar miatt, ott simán kirak egy >>Veszélyes útkanyarulat<< táblát, és rád van bízva"

Ezek szerint másfelé járunk :) Amerre én szoktam gyakrabban kószálni, ott az a tipikus, hogy a kanyartábla előtt vagy vele együtt a piroskarikás tiltó táblák is megjelennek. Ami ugyebár elvi lehetőséget jelent a szabálysértésre és ennek hatóság általi szankciójára. Csak éppen olyanok a helyi körülmények, hogy oda még gyalogrendőr se tud háromlábbal kiállni, nemhogy trafiskocsi elférne.
Ismét megjegyzem, nem tartom súlyos hibának, csak, ha egyszer lesz igazi, új KRESZ-ünk, egy csomó egyszerűsítés mellett ezt a bonyolítást bevezetném. Mellesleg az egységesülő európai közlekedésszabályozás miatt az unión is érdemes lenne áthajtani a dolgot, ehhez nekem se időm, se erőm, se kedvem.
süti beállítások módosítása